FOD Financiën

FOD Financiën Employee Reviews

All
Belgium13 reviews
Showing all 13 reviews
De federale ministeries liepen bijzonder lang achterop (in 2001): in 2000 werden er voor het eerst pc's geleverd door Compac en ze bleven in de dozen; ze moesten geInstalleerd worden door een andere firma, nl Infosys. Ikzelf heb het heft in handen genomen en ze in een netwerk gezet (met coax verbindingen) en enkele toepassingen aangemaakt in MS - acces waardoor de maandelijkse vergoedingen automatisch en sneller verwerkt werden.
Al bij al viel het nog mee. Maar ben er slechts 4 maanden gebleven in het statuut van contractueel werknemer, daarna werd ik vast benoemd statutair bij de FOD Middenstand.
Pros
de ervaring en de omgeving (Wetstraat)
Cons
de archaïsche structuur.
Je heb geen rechten, alleen plichten.
Wenst u toch nog op te komen voor je rechten,

IDPW helpt je niet, beschermt de werkgever en goed naam dat er zogezegd geen klachten zijn (klachten worden afgedaan als eigen schuld) de norm en waarde als "beste werkgever" zullen ze ten alle tijde bewaren. De rest van hun normen en waarden zijn alleen van toepassing op de basisambtenaren, het management mag deze overtreden, ze worden beschermd door de hiërarchie.
Mijn administratie was heel gevarieerd. Naast lone, pensioenen en kinderbijslag waren er ook andere domeinen waardoor mijn netwerk vrij uitgebreid werd. De dematrialisatie zorgde ervoor dat ik voor een publiek van 150 personen uit de financiële wereld een voordracht mocht geven over de aanpak van de automatisatie binnen de Thesaurie.
Pros
vrijheid om beslissingen te nemen
Cons
moeilijk om af te wijken van administratieve regels
Dit dateert dan ook al bijna 30 jaar geleden, alles gebeurde nog manueel en het was idd zoals de afleveringen "Collega's".
Weinig werken, veel pauzes en een zeer laag tempo
ging met plezier gaan werken op FOD FINANCIËN was een geode werk en thuis balans.

Dat je moet samen werken om de doelstellingen te bereiken en met iedereen zijn capaciteiten dient rekening te houden.

dat er vriendschappen ontstaan zijn die tot op heden nog stand houden.
Pros
fedplus, recup 2dagen op de maand
Cons
Heb er altijd graag gewerkt,je voert er het werk zelfstandig uit, je weet wat er verwacht wordt
Het werk is aangenaam en niet saai . Veel geleerd en omnivalent op administratief gebied . Veel kennis op gedaan in verband met rechten boekhouding
Pros
Een goed cafetaria en restaurant niet duur
Ik hield mij vooral bezig met het ingeven van akten van verkoop en aankoop. Ik vond het niet zo moeilijk en het was in een specifiek electronisch programma.Op deze dienst waren toffe collega's.
Pros
ruime keuze aan eetmogelijkheden
Cons
vervoer
Door middel van bezoeken ter plaatse, nazicht van de boekhouding, vormen we ons een idee over de naleving van de verplichtingen van de belastingplichtigen.
Bijkomende informatie wordt gevraagd en verkregen van de belastingplichtigen, boekhouders enz.

Redelijk zelfstandig wordt deze info verwerkt en voorgelegd, besproken met collega's en diensthoofd.

Er heerst een collegiale sfeer, iedereen is bereid zijn kennis te delen en zo nodig het dossier samen te behandelen.

Natuurlijk wordt er al eens een grapje of leuke anekdote verteld?

We komen uit veel bij de bedrijven die we nazien en dat is ook al eens leerrijk.

Het leukste van de baan is de afwisseling.

Minder leuk is dat er soms hard moet onderhandeld worden, vooral in dossiers waar veel geld op het spel staat.
Pros
afwisseling, collegialiteit
Cons
deadlines, moeilijke klanten
Ik ga eind juni 2017 met pensioen, wegens 65 jaar.
Ik geef leiding aan een team van gemiddeld 10 mensen, de sfeer is (m.i.) vrij goed, er is alleszins bvb. heel weinig ziekteverzuim.

Als teamchef moet je vooral kunnen luisteren, flexibel en tolerant zijn. Je moet ook rechtlijnig zijn, maar niet rigide.

Als je je mensen goed behandelt, krijg je veel terug.

Het lastige aan de job is de relatie met en afhankelijkheid van de top in Brussel, die mensen hebben geen feeling met de dagdagelijkse realiteit op de werkvloer, maar : dat verstevigt het teamgevoel wel.

Het leuke is dat ik bijna 100 % zelfstandig kan werken : zolang de resultaten positief zijn bemoeien ze zich niet. Ik heb enorm veel vrijheid, en dat heb ik ook nodig om goed te kunnen functioneren.
We want to help you find great companies. Help us be the best!
Do these reviews help you learn more about working at FOD Financiën?
* goed betaald
* leuke medewerkers

* ontspannen sfeer

* het moeilijkste was bij het voorlezen, zonder fouten en zonder stottere (was mijn aller eerste dag)
Pros
goed betaald voor student
Cons
geen gratis drank
Aangename en leerrijke stage in de stafdienst Strategische communicatie & coördinatie
is veel materieel werk , het aantal dossiers stijgt 600 nu al ,is nazien van vennootschapsaangiften, weinig tijd om de dossiers grondig te bestuderen, zijn meer steekproeven gezien grote aantallen dossiers, ontwikkelingsmogelijkheden, alleen via examens,
moeilijk om te veranderen van dienst, is meer statistiek nog dat telt dan de persoon zelf, weinig waardering , wel zelfstandig werken of team, maar veel lijsten en weinig inbreng
Pros
goedkope lunch, mogelijkheid tot thuiswerk
Cons
verplaatsing naar brussel, weinig ontwikkelingsmogelijkheden, stereotiep werk
Ask a question about working or interviewing at FOD Financiën. Our community is ready to answer.
3,5
Work/Life Balance